Spis dig smuk med kål

Spidskål

Spidskålen er med sin milde smag en god “begynderkål” til dem, der skal lære at elske kål. Derudover er den kaloriefattig og rig på C-vitamin

Spidskål er meget mild i smagen og indeholder derfor heller ikke helt så mange sunde stoffer som andre kåltyper. Til gengæld er spidskål en genial “begynderkål”, hvis du har brug for at vænne dig lidt til smagen af kål. Spidskål er selvfølgelig stadig en sund og meget kaloriefattig spise, og bare 100 gram af kålen dækker hele dit daglige behov for C-vitamin.

Fakta om spidskål

  • Spidskål indeholder 3 gange så meget C-vitamin som kartoffel, 3 gange så meget kalcium som spirer og 3 gange så meget K-vitamin som ærter.
  • Spis spidskål sammen med groft brød. Spidskålens høje indhold af C-vitamin hjælper nemlig grov­­brødets jern med at blive optaget i din krop

Hvad er spidskål godt for?

  • Spidskål styrker immunforsvaret
    Sommerkålen er rig på C-vitamin, der har stor betydning for dit immunforsvar og er med til at beskytte dig mod virus og bakterier. 
  • Spidskål gør dig slank
    Spidskål indeholder næsten ingen kalorier, men til gengæld en del kostfibre, der ligger godt i maven og mætter, så du ikke så hurtigt bliver sulten igen.  
  • Spidskål fremmer fordøjelsen
    De mange fibre i spidskålen fylder i tarmen, og dermed sættes der fut i tarmens bevægelser, så indholdet bliver skubbet mod udgangen. 

Sådan smager spidskålen bedst

Spidskål ændrer smag hen over sæsonen. De første, der kommer i handlen, har en helt fin og mild smag af ærter. Senere på året smager spidskål lidt grovere og mere som traditionel hvidkål.

I rå og snittet tilstand er spidskål rigtig fin at komme i salater. Snit den helt tynd og tilsæt andre smagsnuaner som syrlig citron, fed avocado og/eller søde frugter, der bløder op for dens lidt skarpe smag. Damp den let med lidt mager smøreost, eller pak den i stanniol med lidt sennep, kapers, citron og olie, og grill den. Spidskål er også perfekt som tilbehør til kød.

Kål mod kræften ..Ja du læser .Det hjælper på kræft …

Undgå den ondskabsfulde sygdom ved at spise masser af kål og broccoliRisikoen for en pinefuld kræft-død kan formindskes. Recepten er kål.Tidligere forskning har vist, at grøntsager ikke forebygger kræft. Men broccoli, blomkål, rosenkål og andre kålformer er altså undtagelsen

Hvidkål indeholder masser af fibre, hvilket betyder, at det mætter godt. … Når du spiser hvidkål, får du virkelig meget mad for få kalorier. Hvidkål indeholder nemlig kun 25 kcal pr. 100 gram, hvilket vil sige, at du kan spise et halvt kilo hvidkål og få det samme antal kalorier, som der er i en skive rugbrød

Stærk på C-vitaminer

Også på andre områder udfolder kålene immunforsvarsstyrkende egenskaber. Vil du fx holde forkølelserne stangen er der kålsorter, der har uovertrufne egenskaber. De fleste kålsorter indeholder blandt andet så meget C-vitamin, at få hundrede gram kål dækker et helt dagsbehov af det styrkende vitamin, som især langdistanceløbere og andre udholdenhedsatleter har brug for i store mængder

  1. Kål indeholder sunde fedtsyrer

Vi tænker nok ikke over, at kål indeholder sunde fedtsyrer. Men det gør den faktisk. Kål indeholder nemlig alfalinolensyre, der er en omega-3-fedtsyre, som er vigtig for hjernen, reducerer risikoen for type-2-diabetes og forbedrer hjertesundhed
Spis en portion kål, så du får dækket dit daglige A-vitamin-behov. indeholder kål 133 pct. af en persons daglige A-vitamin-behov.

2.Kål slår appelsiner i C-vitaminer

Når det kommer til C-vitaminer, slår kål sin velkendte konkurrent appelsinen. Et glas kål indeholder 134 pct. af ens daglige C-vitamin-behov, mens en mellemstor appelsin indeholder 113 pct.

Man skal dog bide mærke i, at et glas kål kun vejer 67 g, mens en appelsin vejer 131 g. Dermed indeholder kål altså – gram for gram – næsten dobbelt så meget C-vitamin som en appelsin

Jeg kunne blive ved ..hvad det er godt får med denne FANTASTISKE kål ..Så du kan rolige købe den i butikkerne .!!

Knus Pernille

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *